W poniedziałek 17 października o godz. 18:30 DKF KINOCHŁON zaprasza do kina Iskra na „Stracone złudzenia” Xaviera Giannoli. Film przeniesie nas do XIX wieku, gdzie poznamy początkującego poetę Luciena, który w poszukiwaniu popularności, sławy oraz, przede wszystkim, źródła sfinansowania publikacji jego „poezji”, postanawia wyjechać z rodzinnych, prowincjonalnych stron. Nawiązuje romantyczną relację z lokalną arystokratką i mecenaską Madame de Bargeton, co staje się pretekstem dla przeprowadzki do Paryża. Jednak na paryskich brukach roi się od takich jak on: utalentowanych, ambitnych, niemających nic do stracenia idealistów. Czeka ich w stolicy dobrze opłacany cynizm albo poetyczne klepanie biedy. Jaką drogę wybierze 20-letni Lucien de Rubempré? – przekonajcie się razem z nami. Zdradzimy jedynie tyle, że porzuci poezję na rzecz dziennikarstwa…
Ten obsypany Cezarami film jest niezwykle udaną adaptacją powieści Honoré de Balzaca, która świetnie pokazuje ponadczasowość XIX-wiecznej prozy. Ale to błyskotliwa reżyseria sprawia, że obraz trafia w samo sedno współczesnych dyskusji o awansie społecznym, elitach i mediach chodzących na sznurku tych elit. Czy wszystko jest na sprzedaż i liczy się tylko ten, kto zapłaci więcej?
Na to i inne pytania stawiane nie tylko w XIX-wiecznej, paryskiej rzeczywistości spróbujemy odpowiedzieć razem z Michałem Dąbrowskim – pracownikiem Uniwersyteckiego Centrum Kultury, doktoranta Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych w dyscyplinie socjologia. Naukowo interesuje się socjologią duchowości, teoriami spiskowymi oraz socjologią kultury. Cieszymy się na to spotkanie, tym bardziej, że będzie to kinochłonowy debiut pana Michała!
Spędźcie z nami ten październikowy wieczór – serdecznie zapraszamy.
- - -
Cennik i rezerwacja biletów:
Bilet na pokaz: 15 zł
Rezerwacje i sprzedaż: Augustowskie Placówki Kultury, Rynek Zygmunta Augusta 9, tel. 87 643 36 59 lub w kinie „Iskra” na godzinę przed rozpoczęciem seansu.
Czas trwania: 149 min.
Od lat: 16
Reżyseria: Xavier Giannoli
Pochodzący ze zdeklasowanej i zubożałej rodziny poeta Lucien (Benjamin Voisin) nawiązuje romantyczną relację z lokalną arystokratką i mecenaską Madame de Bargeton (Cécile de France). Ów mezalians wiedzie chłopca aż na ubłocone paryskie ulice, gdzie roi się od takich jak on: utalentowanych, ambitnych, niemających nic do stracenia idealistów. Czeka ich w stolicy dobrze opłacany cynizm albo poetyczne klepanie biedy. Pióro w służbie sowicie opłacanych kalumnii lub pochlebstw, bądź wierność sprzedającej się kiepsko sztuce. Którą ze ścieżek wybierze bohater, by wedrzeć się na salony?
Pracownik Uniwersyteckiego Centrum Kultury, doktorant Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych w dyscyplinie socjologia. Naukowo interesuje się socjologią duchowości, teoriami spiskowymi oraz socjologią kultury. W przerwach od nauki i filmów pasjonuje go fotografia, montaż filmowy, teatr oraz dobre jedzenie.
(Fot. Monika Piskurevič)
Realizacja strony: Rafał Rowiński