Czas trwania: 142 min.
Reżyseria: Ruben Östlund
Obsada: Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West
Christian (Claes Bang) ma wszystko pod kontrolą. Jest atrakcyjnym mężczyzną o wielkim uroku osobistym. Niedawno się rozwiódł i lubi wdawać się w niezobowiązujące romanse, a młoda amerykańska dziennikarka (Elisabeth Moss) może okazać się jego nowym trofeum. Na co dzień Christian jest dyrektorem prestiżowego muzeum sztuki nowoczesnej, co daje mu władzę i idealną pozycję społeczną. Do tego przykładnie opiekuje się córkami, jeździ kosztującą fortunę Teslą i wspomaga potrzebujących – zwłaszcza, jeśli nie wymaga to od niego zbyt dużego wysiłku. Jednak podczas przygotowań do premiery instalacji "The Square", z którą wiąże ogromne nadzieje, utrzymanie starannie pielęgnowanego wizerunek okaże się być dla niego nie lada wyzwaniem.
– doktor nauk humanistycznych, adiunkt na Wydziale Studiów Kulturowych Uniwersytetu w Białymstoku, gdzie od ponad 20 lat prowadzi zajęcia na z zakresu filmu, sztuki i kultury popularnej. Autor kilkudziesięciu artykułów o tematyce filmoznawczej, współautor dwóch publikacji książkowych. Obecnie pracuje nad monografią naukową o twórczości Rubena Östlunda. Mocno związany z lokalnym środowiskiem filmowym. Członek kolektywu Kaufman Bros & Sistas. Współautor albumu i wystawy „Wyśniona historia kina na Podlasiu”. Były członek kabaretu „Widelec”, prezenter, selekcjoner Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych ŻUBROFFKA. Autor licznych prelekcji w wielu kinach studyjnych, współpracujący z dyskusyjnymi klubami filmowymi. Autor niezależnych produkcji filmowych oraz filmów dokumentalnych realizowanych m.in. w USA, Sudanie Południowym, Turcji, Rosji, Norwegii, Gruzji, Kazachstanie i na Białorusi. Często pracuje z młodzieżą w ramach warsztatów filmowych w Polsce (Solniki 44, Krasne, Supraśl) i za granicą (Czechy, Białoruś, Gruzja, Krym). Prywatnie tata Helenki, półmaratończyk i charyzmatyczny wielbiciel ruchomych obrazów.
Film reklamowany przez dystrybutorów jako komedia, dotyka spraw ważnych i ważkich (bo jakże inaczej w dkf-ie), owszem, czasem puszczając oko do widza, lecz chociaż jest to śmiech szczery, to jednak trochę nerwowy… Ale jednoznaczność filmu nie przyniosłaby mu Złotej Palmy Festiwalu w Cannes i zgłoszenia do oscarowych nominacji.
W atmosferę filmu wprowadził nas mistrzowską, akademicką „ręką” Tomasz Adamski, filmoznawca z Uniwersytetu w Białymstoku na wydziale Pedagogiki i Psychologii w Zakładzie Kulturoznawstwa. Opowiedział nam o cechach charakterystycznych produkcji Rubena Östlunda. Podobnie jak w granym w KINOCHŁONIE w kwietniu 2015 roku „Turyście”, kołem zamachowym filmowej akcji jest jedno, z pozoru niewinne wydarzenie… – jakie?
Christian – dyrektor prestiżowego muzeum sztuki współczesnej – zostaje podstępnie okradziony na ulicy. Sposób, w jaki reaguje na stratę, której doznał, jest ważnym elementem akcji. A tej nie brak zaskakujących zwrotów.
Dzięki Östlundowi zajrzeliśmy do prestiżowego muzeum sztuki nowoczesnej, którego dyrektorem jest właśnie Christian. Pan dyrektor ma ułożone życie zawodowe, władzę i pozycję społeczną. Właśnie przygotowuje się do premiery instalacji „The Square”, z którą wiąże olbrzymie nadzieje, kiedy okazuje się, że utrzymanie nienagannego wizerunku dobrego ojca, przy tym filantropa i gospodarnego dyrektora będzie iście karkołomne. Dlaczego? Kto film obejrzał, ten wie 😉
Pofilmowa dyskusja pomogła nam, cytując Tomka Adamskiego „rozpuścić film” i rozgryźć kwestie poruszane przez reżysera. A rozmowa toczyła się w wielu kierunkach – analizowaliśmy postawę głównego bohatera, istotę sztuki współczesnej, kierunki, w które podąża cywilizacja…
Wiemy, jakie sceny Państwa poruszyły, które oburzyły i cieszymy się z tego, że nasze stałe grono pofilmowych „dyskutantów” powiększa się.
Do następnego razu!
A w ramach podsumowania – kilka zdjęć Alicji Kędzierskiej:
Realizacja strony: Rafał Rowiński