Makbet

11 stycznia 2016, 18:30

Kino Iskra

Plakat: Makbet

Czas trwania: 113 min.

Od lat: 13

Reżyseria: Justin Kurzel

Krwawa gra o tron w średniowiecznej Szkocji z Michaelem Fassbenderem i Marion Cotillard w rolach głównych. Wiedźmy przepowiadają, wracającemu z wojennej wyprawy lordowi Makbetowi, świetlaną przyszłość. Budzące się w nim ambicje i żądzę władzy podsyca Lady Makbet. Prorocze słowa czarownic spełnią się, ale jego droga na tron spłynie krwią, a korona na jego skroniach okupiona zostanie szaleństwem.

Gościem pokazu był(a):

Fotografia: Joanna Ostrowska

ur.1983 r., doktor nauk humanistycznych w zakresie historii (Wydział Historyczny UJ), absolwentka Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ, Katedry Judaistyki UJ i Gender Studies na UW, studiowała również produkcję filmową i telewizyjną na PWSFTv i T w Łodzi, stypendystka Sokrates-Erasmus na Humboldt Universität zu Berlin, członkini Krytyki Politycznej i Restartu, publikowała m.in. w czasopismach: "Krytyka Polityczna", "Ha!art", "Polityka", "Film", "Kino", "Res Publika Nowa", "Teksty Drugie", "Czas Kultury", "Dwutygodnik.com", "Midrasz", "Cwiszn"; współautorka książek: „Auschwitz i Holocaust. Dylematy i wyzwania polskiej edukacji”, „Kino Polskie 1989-2009.Historia krytyczna”, „Kobiety wobec Holocaustu. Historia znacznie później opowiedziana”, „Holland. Przewodnik Krytyki Politycznej” i „Wajda. Przewodnik Krytyki Politycznej”. Wykładała w Katedrze Judaistyki UJ, na Gender Studies UJ, UW i IBL PAN, w Pracowni Pytań Granicznych UAM i na Żydowskim Uniwersytecie Otwartym.

Relacja z wydarzenia

Styczeń będzie w „Kinochłonie” miesiącem wielkiego kina – rok rozpoczęliśmy 11 stycznia pokazem filmu „Makbet” w reżyserii Justina Kurzela. Na ekranie, w rolach głównych podziwialiśmy Michaela Fassbendera i Marion Cotillard. Fabuły, opartej na dramacie Williama Szekspira, nie trzeba chyba opisywać – uniwersalna i ponadczasowa historia o pragnieniu władzy tak silnym, że doprowadza do szaleństwa, o żądzy tak wielkiej, że szkocki generał za namową swej bezwzględnej żony decyduje się obalić króla. Nie przebiera w środkach – sięga się po intrygę, zdradę i zbrodnię.

Adaptacje filmowe dzieł literackich, zwłaszcza tych z gatunku dramatu, to przedsięwzięcia trudne, czasem wręcz karkołomne i wielu reżyserów ów przysłowiowy kark na dziełach wielkich klasyków już skręciło. Australijski reżyser, zdaniem krytyków, dał jednak radę z najkrótszej sztuki Szekspira zrobić pełen dynamiki hipnotyzujący thriller, nie pozbawiony poetyki melodyjności i teatralności.

Na pierwszy w tym roku pokaz nasze zaproszenie przyjęła Joanna Ostrowska – filmoznawczyni z akademickim doświadczeniem. Niezwykle optymistyczna i żywiołowa doktorantka Uniwersytetu Jagiellońskiego. Całkowicie nowa twarz wśród gości „Kinochłona” razem z nami odkrywała Szekspira w Kurzelu, Makbeta w Fassbenderze, teatr w kinie i nie tylko.

Autor zdjęć w galerii: Szymon Gryko

Realizacja strony: Rafał Rowiński