Wszystko w Temacie: KOBIETA – dzień II

28 września 2021, 19:15

Kino Iskra

Jadą, goście jadą – pod takim hasłem przebiegała pierwsza edycja miniprzeglądu filmów dokumentalnych „Wszystko w temacie”. W tym roku DKF KINOCHŁON, organizator tego przeglądu postawił na kobietę… Tysiące twarzy, miliony historii, setki wykonywanych zawodów, pasji, tragedii – kobieta człowiek, kobieta dumna, kobieta pracująca, kobieta mądra, kobieta trudna, kobieta piękna, kobieta wzniosła, kobieta nękana, kobieta wykorzystywana, kobieta mama, kobieta żona, kobieta szef... – czas, by kobiety opowiedziały o sobie same.
Co przed nami? Trzy dni, trzy ciekawe dokumenty i aż cztery kobiety, które podyskutują z nami o filmach!
--
Cennik i rezerwacja biletów:
Karnet specjalny na wszystkie pokazy - 30 zł
bilet na pojedynczy seans - 15 zł
Do nabycia w Miejskim Domu Kultury w Augustowie, ul. Nowomiejska 41,
tel. 87 643 36 59 lub w miejscu seansu na godzinę przed każdym z pokazów.

Plakat: Jestem Greta

Czas trwania: 97 min.

Reżyseria: Nathan Grossman

W sierpniu 2018 roku 15-letnia Greta Thunberg rozpoczyna pod szwedzkim parlamentem klimatyczny strajk szkolny. Stawia tym samym pytanie dorosłym: jeśli nikogo nie obchodzi jej przyszłość na Ziemi, to dlaczego ona miałaby przejmować się swoją przyszłością w szkole? W ciągu kilku miesięcy jej akcja nabiera rozpędu i przekształca się w globalny ruch społeczny. Spokojna szwedzka uczennica ze spektrum autyzmu zmienia się w światowej sławy aktywistkę. Film pokazuje historię Grety Thunberg od pierwszego dnia jej strajku szkolnego aż do dramatycznej morskiej przeprawy do Nowego Jorku na szczyt ONZ w sprawie klimatu. Po drodze Greta pojawia się także w Katowicach, żeby zabrać głos podczas szczytu klimatycznego.Reżyser, zafascynowany jej szczerością i charyzmą, od początku towarzyszył jej z kamerą, próbując uchwycić moment narodzin pokoleniowej przywódczyni. Obserwujemy, jak najpierw nieśmiała i niezauważana nastolatka, z czasem skupia na sobie coraz więcej uwagi i jak zmusza polityków do zmiany myślenia o zmianach klimatycznych i inspiruje innych aktywistów do podejmowania podobnych działań na całym świecie w ramach ruchu #FridaysForFuture. W miarę, jak jej działania nabierają rozgłosu, pojawiają się również groźby i ataki ze strony tych, którzy zaprzeczają kryzysowi klimatycznemu. Gretę krytykują m.in. Władimir Putin, Donald Trump, czy Jair Bolsonaro, który nazywa ją "bachorem". Film kończy się na szczycie klimatycznym w 2019 roku, podczas którego zgromadził się tłum ludzi popierających Gretę i jej walkę o ochronę klimatu. Gdy dziennikarz zapytał ją o powód tych zgromadzeń, odpowiedziała: "Ci ludzie są tu dla siebie i dla wszystkich".

Gośćmi pokazu byli:

Fotografia: Maria Sadowska

Reżyserka, piosenkarka, kompozytorka, aranżerka, producentka, autorka teledysków. Ukończyła Akademię Filmu i Telewizji w Warszawie oraz Wydział Reżyserii PWSFTviT w Łodzi. Jako nastolatka prowadziła telewizyjne programy muzyczne "Tęczowy Music Box" oraz "Co jest grane". W wieku 14 lat nagrała pierwszą solową płytę pt. "Leśne bajanie". Obecnie na swoim koncie ma 9 albumów i może poszczycić się także współpracą z producentami m.in. Madonny.
Jej etiuda fabularna "Skrzydła" pokazywana była na wielu międzynarodowych festiwalach filmowych, m.in. w Moskwie, Taipei, Bolonii, Barcelonie, Istambule czy Paryżu. W 2009 roku zaprezentowała swój pierwszy krótkometrażowy film "Non Stop Kolor". Artystka w swoim dorobku ma takie filmy jak "Dzień Kobiet", "Demakijaż" czy "Stuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej".

Fotografia: Agnieszka Jakimiak

krytyczka filmowa, reżyserka teatralna i dramatopisarka. Jej teksty ukazywały się na łamach “Dwutygodnika”, “Didaskaliów”, “Kina" i “Dialogu”. Absolwentka MISH na Uniwersytecie Warszawskim i Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie, doktorantka na Wydziale Dramatu, Teatru i Tańca w Royal Holloway, University of London. Laureatka Nagrody im. Krzysztofa Mętraka dla krytyków filmowych. Reżyserka spektakli w Teatrze Powszechnym w Warszawie: Strach zżerać duszę (2017) na podstawie scenariusza Rainera Wernera Fassbindera i Martwa natura (2020) na podstawie scenariusza napisanego z Mateuszem Atmanem. Wraz z Goranem Injaciem i Joanną Wichowską pracowała jako dramaturżka z Oliverem Frljiciem przy spektaklu Nie-boska komedia. SzczątkiNie-boska komedia. Wyznanie oraz Klątwa.  Reżyserka nosexnosolo poświęconego oskarżeniom o molestowanie wobec belgijskiego reżysera Jana Fabre'a na podstawie własnego tekstu, który zdobył  Nagrodę Pawła Korczaka w Konkursie Strefy Kontaktu. W swojej twórczości zajmuje się ironią, przygodnością i solidarnością. Jej najnowsza premiera to Kongres futurologiczny, realizowany w koprodukcji między Teatrami Współczesnymi we Wrocławiu i w Szczecinie.


Relacja z wydarzenia

Autor zdjęć w galerii: Michał Żabiliński

Realizacja strony: Rafał Rowiński