Filmy z kraju: Holandia

Plakat: Ennio

Czas trwania: 150 min.

Od lat: 16

Reżyseria: Giuseppe Tornatore

Ponad 500 filmów wybrzmiałoby inaczej, gdyby nie on. Ennio Morricone to nie tylko jeden z najbardziej płodnych kompozytorów muzyki filmowej w historii, ale również uwielbiana przez międzynarodową publiczność legenda kina, której twórczość została dwukrotnie nagrodzona Oscarem. „Ennio” jest żywiołowym portretem geniusza, nakreślonym przez wiernego przyjaciela i znakomitego reżysera. Giuseppe Tornatore zaprasza nas w wyjątkowo osobistą podróż po prywatnym i artystycznym życiu wspaniałego kompozytora. Towarzyszą nam w niej wspominający go artyści i reżyserzy, tacy jak Bernardo Bertolucci, Clint Eastwood, Bruce Springsteen, Quentin Tarantino, John Williams czy Wong Kar Wai, ale przede wszystkim wtóruje nam niezapomniana filmowa muzyka Mistrza. W końcu, historia jego życia to historia kina.


Plakat: We mgle

Czas trwania: 127 min.

Reżyseria: Siergiej Łoźnica

Obsada:

Zachodnia granica Związku Radzieckiego, 1942 r. Cały region jest okupowany przez Niemców, a lokalni partyzanci prowadzą brutalne walki odwetowe. Niedaleko od wioski, w której mieszka pracownik kolei Suszenja wraz z rodziną, dochodzi do wykolejenia pociągu. Niezwiązany z tym zdarzeniem Suszenja oraz grupa sabotażystów zostają aresztowani, ale niemiecki oficer postanawia, że nie powiesi go z pozostałymi partyzantami. Suszenja odzyskuje wolność, w okolicy szybko rozchodzą się plotki o jego rzekomej zdradzie, a zlecenie wyjścia z lasu i pomszczenia śmierci współtowarzyszy broni otrzymują partyzanci Burow i Wojtek. W czasie prowadzenia pojmanego Suszenji przez las obaj partyzanci wpadają w zasadzkę. Nieoczekiwanie Suszenja zostaje sam na sam z rannym wrogiem. Głęboko w pradawnym lesie, gdzie nie istnieją kategorie przyjaciół czy wrogów i zanika całkowicie granica między zdradą a heroizmem, los zmusza bohatera do podjęcia wyboru moralnego w niemoralnych warunkach.

Plakat: Wilkołak

Czas trwania: 88 min.

Reżyseria: Adrian Panek

Akcja filmu rozgrywa się latem 1945 roku. Dla ośmiorga dzieci, wyzwolonych z obozu Gross-Rosen, zostaje utworzony prowizoryczny sierociniec w opuszczonym pałacu wśród lasów. Ich opiekunką staje się dwudziestoletnia Hanka, również była więźniarka. Po okropieństwach obozu bohaterowie powoli odzyskują resztki straconego dzieciństwa, jednak koszmar szybko do nich powraca. W okolicznych lasach krążą obozowe wilczury. Wypuszczone przez esesmanów przed wyzwoleniem Gross-Rosen, wygłodzone i zdziczałe zwierzęta osaczają pałac w poszukiwaniu pożywienia. W przerażonych dzieciach uruchamia się obozowy instynkt przetrwania.


Plakat: Pim i Pom

Czas trwania: 80 min.

Od lat: 4

Reżyseria: Gioia Smid

Obsada:

Przebojowy Pim i ostrożny Pom mieszkają ze swoją panią. Ich kocia przyjaźń zostaje wystawiona na próbę, gdy po pikniku w parku muszą odnaleźć drogę do domu.


Plakat: Zatańczymy?

Reżyseria: André Rieu

Obsada:

André Rieu zaprasza: włóż buty do tańca!

Doroczne koncerty André Rieu w jego rodzinnym mieście Maastricht przyciągają fanów skrzypka ze wszystkich zakątków świata. Średniowieczny rynek zamienia się w spektakularne tło dla niezapomnianych koncertów wypełnionych humorem, zabawą i emocjami i oczywiście wspaniałą muzyką, w których każdy znajdzie coś dla siebie. W tym roku André Rieu zaprasza Cię do założenia butów do tańca i wzięcia udziału w roztańczonym koncercie zatytułowanym „Zatańczymy?”
W tym koncercie maestro ożywi walca w niezapomnianym wieczorze muzyki i tańca. Walc i jego rytm na trzy czwarte był dla André Rieu inspiracją przez całą jego karierę, a letnie noce są wręcz stworzone do tańca i zabawy. Dołącz do André Rieu, jego orkiestry Johanna Straussa, światowej klasy sopranów, tria tenorów i gości specjalnych, aby doświadczyć tego samego wrażenia, którego doświadczają słuchacze na rynku w Maastricht. Kinowi widzowie dodatkowo będą mogli za pomocą oka kamery zajrzeć za kulisy koncertu i obejrzeć ekskluzywny wywiad z André.


André mówi: Ten rok będzie dla mnie wyjątkowy dzięki graniu muzyki mojego serca: walca. Przyjdź i dołącz do nas przy „Nad pięknym modrym Dunajem” i wielu innych niespodziankach. Chcę zobaczyć wszystkich widzów tańczących w kinach!

Plakat: Donbas

Czas trwania: 110 min.

Reżyseria: Siergiej Łoźnica

Siergiej Łoźnica w najnowszym fabularnym filmie "Donbas" w hipnotycznym, pełnym groteski stylu, zabiera nas w podróż przez kolejne kręgi piekła wojny hybrydowej we wschodniej Ukrainie. Noworosja - państwo-widmo, rządzone przez watażków, istniejące tylko dzięki wsparciu mitycznej matki - Rosji. Tu propaganda uchodzi za prawdę, wojna za pokój, a nienawiść deklarowana jest jako miłość. Łoźnica zrobił film na wskroś nowoczesny. Odwołuje się do tego, jak dziś postrzegamy świat - często pokawałkowany na dziesiątki filmików, które scrollujemy z rosnącą obojętnością. Film, podzielony na 13 segmentów, będący galerią osobliwych postaci, zmierza ku szokującemu finałowi. "Donbas" to opowieść o współczesnym człowieczeństwie i cywilizacji w dobie post-prawdy i fake-newsów, o każdym z nas.


Plakat: Berlin Alexanderplatz

Czas trwania: 183 min.

Od lat: 18

Reżyseria: Burhan Qurbani

"Berlin Alexanderplatz" to współczesna ekranizacja powieści Alfreda Döblina. Bohaterem tej klasycznej pozycji literatury niemieckiej jest Frank Biberkopf, robotnik, który po odbyciu kary więzienia za zabójstwo zostaje zwolniony i pragnie zacząć nowe życie. Książka jest też opowieścią o Berlinie lat dwudziestych oraz jego mieszkańcach, przede wszystkim tych należących do najniższych warstw społecznych i świata przestępczego. Burhan Qurbani w swoim filmie również skupia się na ludziach wykluczonych z wielkomiejskiej społeczności, funkcjonujących w jej podskórnym, często niewidocznym obiegu, poza prawem lub na jego granicy. Filmowy Franz Biberkopf nazywa się Francis B, jest afrykańskim uchodźcą i podobnie jak jego książkowy pierwowzór, ma na sumieniu śmierć bliskiej osoby. We współczesnym berlińskim tyglu, różnokolorowym i różnojęzycznym próbuje zbudować nowe, uczciwe życie. Jednak okoliczności społeczno-polityczne oraz ekonomiczne uwarunkowania pozbawiają młodego mężczyznę szans na realizację tych planów. W sytuacji bez wyjścia pojawia się człowiek, uosobienie zła i przemocy, który obiecuje rozwiązać wszystkie problemy Francisa. Cena jaką za to zapłaci będzie ogromna.


Plakat: Moja żyrafa

Czas trwania: 74 min.

Od lat: 4

Reżyseria: Barbara Bredero

Rafał urodził się tego samego dnia, co jego najlepsza przyjaciółka Rafa, żyrafa. Ponieważ jego dziadek jest opiekunem w zoo, Rafała często można spotkać w pobliżu Rafy. Są nierozłączni i dzielą się wszystkim, aż Rafał po raz pierwszy idzie do szkoły i dowiaduje się, że żyrafy do szkoły chodzić nie mogą. Rafał tęskni za Rafą, a żyrafa Rafa tęskni za Rafałem. Dlatego Rafał wymyśla plan zabrania żyrafy do szkoły i przedstawienia jej wszystkim kolegom i koleżankom.


Plakat: Blisko

Czas trwania: 105 min.

Od lat: 16

Reżyseria: Lukas Dhont

13-letni Léo i Rémi są nierozłączni. Towarzyszą sobie zarówno w ważnych życiowych wydarzeniach, jak i na co dzień. Wydawać by się mogło, że ich przyjaźni nic nie jest w stanie zagrozić. Jednak zawiść innych, pojawiające się plotki i typowe dla wieku dojrzewania zagubienie w świecie sprawiają, że w pewnym momencie Léo zaczyna oddalać się od swojego przyjaciela.


Plakat: Aida

Czas trwania: 104 min.

Od lat: 16

Reżyseria: Jasmila Žbanić

Jasmila Žbanić pokazuje w tym poruszającym dramacie, przeboju festiwalu w Wenecji, jedną z najczarniejszych kart współczesnej historii Europy – masakrę w Srebrenicy. Główną bohaterką jest tłumaczka (Jasna Duričić) – ktoś między zagubionymi stronami, starająca się scalić świat zmierzający ku zagładzie. Klasyczną, męską optykę wojny zastępuje nieoczywiste spojrzenie kobiet – głównej protagonistki oraz urodzonej w Sarajewie bośniackiej reżyserki. To film, który zostaje mocno w głowie, porusza do żywego, rozszarpuje serca widzów. Ale robi to nie na zasadzie terapii wstrząsowej, lecz subtelnie, dzięki przemyślanej konstrukcji, rewelacyjnej reżyserii (to najlepszy film Žbanić od czasu berlińskiego sukcesu Grbavicy), genialnego montażu Jarosława Kamińskiego. Nominowaną do Oscara Aidę powinno się pokazywać obowiązkowo w szkołach, także naszych, jako ostrzeżenie i humanistyczną lekcję współczesnej historii.


Realizacja strony: Rafał Rowiński