Filmy z kraju: Austria

Plakat: Znowu w życiu mi nie wyszło – historie przegrywowe

Czas trwania: 90 min.

Od lat: 16

Obsada:

Podobno ostatni będą kiedyś pierwszymi, a krok w tył robi się po to, aby wziąć rozbieg i pędzić dalej do mety. Historie filmowe znają wiele narracji o sukcesie osiąganym mimo pojawiających się trudności, na przekór przeciwnościom losu. Rzeczywistość kształtowana przez kapitalistyczne mechanizmy uwielbia opowieści o bohaterach, którzy ciężką pracą i determinacją wspinają się na wyżyny swoich możliwości, by spełniać (swoje) marzenia. Biegną ze złamaną nogą i pomimo bólu stają na podium ze złotym medalem w ręce. Co jednak z tymi, którzy dobiegają do mety na szarym końcu? Co z tymi historiami, które nie wpisują się w ramy dobrze sprzedających się narracji o wiecznym wzroście lub rozwoju? Co z życiowymi przegrywami, loserami i outsiderami, którym nie do końca wychodzi i może tak naprawdę nie chcą nawet brać udziału w tym niekończącym się wyścigu?
Filmy, które zobaczycie, są właśnie dla tych, i o tych wszystkich, którzy wywalili się jeszcze przed startem, nie dobiegli do końca albo wolą powolny spacer od biegu. Na przekór historiom o spektakularnym sukcesie snujemy opowieści o przegraństwach. Nasi bohaterowie obserwują codzienne, trochę ponure, blokowiskowe życie. Snują się bez celu po wirtualnych rzeczywistościach, rozmyślają o natarczywym poczuciu braku lub niedopasowania. Starają się nieudolnie nawiązać relacje z innymi osobami. Przedstawiamy tu porażki, które są czasami bardzo zwykłe i dobrze nam znane, ale też takie, które wynikają z doświadczeń systemowej marginalizacji poszczególnych grup społecznych. W naszym „porażkowym” secie znajdzie się miejsce dla każdego i każdej. Zamiast biec dalej, rozsiądźmy się na chwilę w kinowym fotelu i wspólnie przeżyjmy te momenty krindżu, niezręczności, w których wcześniej mogliśmy się poczuć osamotnieni.

Program:
Bye Little Block, reż. Eva Darabos, Węgry 2020, 9’
Kinderfilm, reż. Total Refusal, Austria 2023, 11’11”
Will You Look At Me, reż. Shuli Huang, Chiny 2022, 20’09”
A Kind of Testament, reż. Stephen Vuillemin, Francja 2023, 16’24”
Houdini, reż. Mariusz Rusiński, Polska 2025, 19’
Don't give them room to grow, reż. Karine Bille, Francja 2024, 13’09”

Kuratorka: Maja Cieślak

Plakat: Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa

Czas trwania: 110 min.

Reżyseria: Eliza Kubarska

Wanda Rutkiewicz, pionierka polskiego himalaizmu, pierwsza kobieta na K2, pierwsza Polka i Europejka na Mount Everest została uznana za zaginioną pod szczytem Kanczendzonga 12 maja 1992 roku. Miał być jej dziewiątym ośmiotysięcznikiem. Tuż przed wyprawą miała powiedzieć matce, że jeśli nie wróci, oznacza to, że została buddyjską mniszką i przebywa w górach, osiągnąwszy spokój, którego tak jej w życiu brakowało. Śladami Wandy Rutkiewicz wyrusza reżyserka i alpinistka Eliza Kubarska, odsłaniając przed widzami opowieść o Wandzie jej własnymi słowami.

Plakat: Miłość

Czas trwania: 126 min.

Reżyseria: Michael Haneke

Obsada:

Nagrodzona Złotą Palmą na festiwalu w Cannes "Miłość" Michaela Hanekego to jedno z największych arcydzieł współczesnego kina. Film opowiada o sile miłości, czułości i poświęceniu. Głównymi bohaterami "Miłości" są Georges (Jean-Louis Trintignant) i Anne (Emmanuelle Riva), małżeństwo muzyków w podeszłym wieku. Ich córka (Isabelle Huppert) mieszka z rodziną za granicą. Pewnego dnia Anne przechodzi silny atak, w wyniku którego jej stan zdrowia dramatycznie się pogarsza. Więzy uczuciowe od tylu lat łączące parę zostają wystawione na ciężką próbę.

Plakat: Aida

Czas trwania: 104 min.

Od lat: 16

Reżyseria: Jasmila Žbanić

Jasmila Žbanić pokazuje w tym poruszającym dramacie, przeboju festiwalu w Wenecji, jedną z najczarniejszych kart współczesnej historii Europy – masakrę w Srebrenicy. Główną bohaterką jest tłumaczka (Jasna Duričić) – ktoś między zagubionymi stronami, starająca się scalić świat zmierzający ku zagładzie. Klasyczną, męską optykę wojny zastępuje nieoczywiste spojrzenie kobiet – głównej protagonistki oraz urodzonej w Sarajewie bośniackiej reżyserki. To film, który zostaje mocno w głowie, porusza do żywego, rozszarpuje serca widzów. Ale robi to nie na zasadzie terapii wstrząsowej, lecz subtelnie, dzięki przemyślanej konstrukcji, rewelacyjnej reżyserii (to najlepszy film Žbanić od czasu berlińskiego sukcesu Grbavicy), genialnego montażu Jarosława Kamińskiego. Nominowaną do Oscara Aidę powinno się pokazywać obowiązkowo w szkołach, także naszych, jako ostrzeżenie i humanistyczną lekcję współczesnej historii.


Realizacja strony: Rafał Rowiński