Namiary na Oscary 2019 – „Faworyta”

27 lutego 2019, 19:00

Kino Iskra

Film nominowany do Oscara w 9 kategoriach (w jednej z nich podwójnie!):
Najlepszy Film
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa - Olivia Colman
Najlepsza aktorka drugoplanowa - Emma Stone
Najlepsza aktorka drugoplanowa - Rachel Weisz
Najlepszy reżyser - Yorgos Lanthimos
Najlepszy scenariusz oryginalny - Deborah Davis, Tony McNamara
Najlepsza scenografia - Alice Felton, Fiona Crombie
Najlepsze kostiumy - Sandy Powell
Najlepsze zdjęcia - Robbie Ryan
Najlepszy montaż - Yorgos Mavropsaridis

Plakat: Faworyta

Czas trwania: 149 min.

Reżyseria: Yorgos Lanthimos

Początek XVIII wieku. Anglia jest w stanie wojny z Francuzami, ale uwagę dworu pochłaniają wyścigi kaczek i pojawienie się na rynku ananasów. Na tronie zasiada schorowana królowa Anna (Olivia Colman), a krajem zamiast niej rządzi jej bliska przyjaciółka, lady Sarah (nagrodzona Oscarem Rachel Weisz). Z podziwu godnym oddaniem dogląda ona przy tym rozkapryszonej i porywczej królowej. Na dwór przybywa nowa służąca Abigail (nagrodzona Oscarem Emma Stone), która swym urokiem oczarowuje Sarah. Sarah bierze Abigail pod swoje skrzydła, a Abigail dostrzega w tym szansę na powrót do swych arystokratycznych korzeni. Ponieważ sprawy polityczne i prowadzenie wojny coraz bardziej pochłaniają Sarah, Abigail stopniowo zajmuje jej miejsce u boku królowej Anny. Rozkwitająca przyjaźń z królową daje Abigail szansę na spełnienie swoich ambicji. Dziewczyna dochodzi więc do wniosku, że nie pozwoli, aby ktokolwiek lub cokolwiek – czy byłaby to kobieta, mężczyzna, polityka czy królik – stanęło jej na drodze.

Gośćmi pokazu byli:

Fotografia: Jagoda Murczyńska
Kulturoznawczyni, psycholożka, specjalizująca się w kinematografii Japonii. Jako tłumaczka i redaktorka pracowała m.in. przy Linii Filmowej wydawnictwa Korporacja Ha!art i festiwalu Nowe Horyzonty. Teksty o kinie Azji i kostiumach filmowych publikowała w “Kinie”, “Ekranach”, portalu Stopklatka.pl i publikacjach zbiorowych ("Wunderkamera. Kino Terry'ego Gilliama", "Wajda. Przewodnik Krytyki Politycznej"). Selekcjonerka programowa i współorganizatorka Festiwalu Filmowego Pięć Smaków, redaktorka festiwalowego katalogu.
Fotografia: Błażej Hrapkowicz
Krytyk filmowy i kulturoznawca. Człowiek, który o Oscarach i walczących o nie filmach, wie niemal wszystko, kilkukrotnie prowadził polską transmisję gali rozdania Oscarów. Autor audycji filmowej radiowej czwórki „Hrapkowidz” i magazynu „Kino mówi” , który można obejrzeć w każdy czwartek w „Ale kino+”, swoje artykuły publikuje "Filmie", "Kinie", "dwutygodnik.com", "filmweb.pl", jest także współautorem "Wunderkamera. Kino Terry'ego Gilliama" i "Seriale. Przewodnik Krytyki Politycznej".

Relacja z wydarzenia

Nasze doroczne spotkanie z kinem oscarowym było pełne emocji, wielkiego kina i wspaniałych gości. Przegląd otworzył film dobrze znany już stałej kinochłonowej widowni, ale przy takiej imprezie (i takich okolicznościach) nie mogliśmy nie pokazać go powtórnie. Mowa o „Zimnej wojnie” Pawła Pawlikowskiego – silnym, polskim akcencie w wyścigu po Oscary w aż trzech kategoriach – Najlepszy Film Nieanglojęzyczny, Najlepsze Zdjęcia i Najlepszy Reżyser. W momencie, gdy startował nasz Przegląd wiedzieliśmy już, że Polacy wracają z Los Angeles bez żadnej statuetki. Ale może fakt ten sprawił, że seans ten był niezapomnianym przeżyciem…

Prelekcją otworzył ten Przegląd jego prowadzący – Błażej Hrapkowicz, który w roli tej sprawdza się już kolejny raz, starając się z humorem, ale i należytą uwagą przeprowadzić nas przez wszystkie filmy prezentowane w ramach wydarzenia.

Drugim obrazem tego wieczoru, przy tym pierwszym, jeśli chodzi o oscarowy wyścig była historia oparta na faktach, wyreżyserowana przez Petera Farellego pt. „Green Book” – zdobywca Oscara w kategorii Najlepszy Film. To opowieść o drobnym cwaniaczek z Bronxu (Akademio!!! dlaczego Viggo Mortensen nie dostał Oscara za tę rolę?!), z nadzieją na zgarnięcie konkretnej sumki, zatrudnia się jako szofer wybitnego, ekstrawaganckiego muzyka Dona Shirleya (Mahershala Ali – tu już nagroda w kategorii Najlepsza Rola Drugoplanowa była). Razem wyruszają w wielotygodniowe tournée na południe Stanów Zjednoczonych.
Rozmówcą Błażeja Hrapkowicza i naszym wsparciem po tym seansie był Sebastian Smoliński – specjalista i wielki miłośnik amerykańskiego kina, który odsłonił nam trochę prawdziwe losy bohaterów tego filmu i tło historyczno-socjologiczne wydarzeń, jakim przyglądaliśmy się na ekranie. Trochę próbowaliśmy oceniać, czy film zasłużenie zdobył nagrodę… naszej uwadze nie uszły także wspaniałe kreacje aktorskie oraz postawy moralne głównych bohaterów.

Drógi wieczór z oscarowym kinem upłynął nam pod znakiem głównego faworyta „Zimnej wojny” i z całą pewnością, największego zwycięzcy tegorocznej gali – filmu „Roma” Alfonso Cuaróna. Obraz, który z Los Angeles wyjechał z trzema statuetkami (za zdjęcia, reżyserię i najlepszy film nieanglojęzyczny) bardzo poruszył nasza widownię, która bardzo emocjonalnie wyrażała po seansie swoje opinie na temat filmu. Przepięknie nakręcona historia dwóch kobiet – biednej służącej i bogatej „pani”, które w obliczu trudnych relacji z mężczyznami, musza stawić czoła światu i chyba samym sobie też. Czarno-białe zdjęcia podkreślały tu charakter czarno-białego podziału meksykańskiego społeczeństwa… nadzwyczajna to historia, która porwała kinochłonowe serca widowni. Nie bez znaczenia okazało się też to, co o filmie opowiadał Błażejowi Hrapkowiczowi i nam – Kuba Mikurda,  specjalista od filozofii filmu. Naprawdę pomógł nam, dostrzec chyba wszystkie aspekty tej, pod wieloma względami poruszającej opowieści.

I tak oto zmierzaliśmy do finału – ostatniego dnia naszego oscarowego przeglądu. O tym, że będzie to wieczór wyjątkowy, mówiły już witające widownię w holu kina artystki z Teatru Pneumatycznego, przebrane za bohaterki filmu tego wieczora – „Faworyta” Yorgosa Lanthimosa, bo o niej tu mówimy, to obraz tyle samo fascynujący, co nietuzinkowy. Przez płótno ekranu zajrzeliśmy za kulisy mrocznych dworskich gier, w których główną stawką jest władza. Oskarowa – królewska rola Olivii Colman i dotrzymujące jej kroku  Emma Stone i Rachel Weisz, to to, co w tym filmie, po prostu, rzuca na kolana! Historia odrętwiającej, wyniszczającej samotności i bezwzględności władzy, nakręcona panoramicznymi ujęciami, z zapierającymi dech w piersiach scenografią i kostiumami – coś odmiennego niż to, do czego przyzwyczaił nas Lanthimos. Wnikliwy widz zauważył jednak cechy charakterystyczne dla tego reżysera.

Wszystkie konteksty i nawiązania i wszelkie fabularne smaczki, a przede wszystkim kulisy dekoracyjne i kostiumowe pomagała odkrywać nam Jagoda Murczyńska – psycholożka i kulturoznawczyni.

Jak podsumować tegoroczną edycję „Namiarów na Oscary”? – najprościej twierdzeniem, że dobrym kinem stała i zaprosiła wspaniałych gości. Były też zdjęcia na oscarowej ściance, maskotki z pracowni Ala Ma Kota, torby od Recobag i kawa z La Kafo dla naszych zacnych gości i fascynujące rozmowy o filmowym, nie tylko tym hollywoodzkim, świecie. Zresztą sprawdźcie na zdjęciach:

Realizacja strony: Rafał Rowiński