Wes Anderson z plejadą gwiazd w augustowskim KINOCHŁONIE
Pastelowe barwy, symetria, kostiumy w stylu lat 60. i 70., The Rolling Stones i ekscentryczni bohaterowie – to filmowy świat Wesa Andersona w pigułce. Jeśli ktoś jeszcze nie zna filmów tego reżysera, koniecznie musi pojawić się na kolejnym seansie organizowanym przez augustowski DKF KINOCHŁON, bo filmy Wesa Andersona kocha się od pierwszego wejrzenia…
Obecnych i przyszłych fanów twórczości tego reżysera zapraszamy 10 stycznia 2022 roku do augustowskiego kina Iskra, gdzie o godz. 19:00 rozpocznie się seans filmu „Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun” – dziesiątego w karierze reżyserskiej Wesa Andersona.
Mistrz kreowania światów powraca z opowieścią z czasów, kiedy dziennikarstwo formowało społeczeństwo – wpływało na kulturę, a nawet ją kształtowało. Dzięki
„Kurierowi…” przeniesiemy się do lat 70-tych ubiegłego stulecia, do redakcji amerykańskiego magazynu wydawanego w fikcyjnym francuskim mieście Ennui-sur-Blasé. Po śmierci uwielbianego, urodzonego w Kansas redaktora Arthura Howitzera juniora pracownicy „The French Dispatch” spotykają się, aby napisać jego nekrolog. Wspomnienia o Howitzerze stają się kanwą dla czterech artykułów i czterech historii: relacji ze zwiedzania najbardziej obskurnych dzielnic miasta autorstwa Reportera na Rowerze; „Betonowego Dzieła Sztuki” – opowieści o niepoczytalnym malarzu, jego strażniku i muzie, a także o drapieżnych handlarzach dziełami sztuki; „Poprawek do Manifestu” – kroniki miłości i śmierci na barykadach w czasie studenckiej rewolty, a także „Prywatnej Jadalni Komisarza Policji” – trzymającej w napięciu opowieści o narkotykach, porwaniach i wykwintnych posiłkach.
Przed nami zatem cztery nowele filmowe, w których przeplatają się śmiech, łzy, radość i tragedia. Wszystko w niepodrabialnym stylu Wesa Andersona, z jednym szczegółem… - ale nie będziemy Państwu psuć niespodzianki.
Genialna, gwiazdorska obsada (Tilda Swinton, Frances McDormand, Bill Murray, Benicio del Toro, Jeffrey Wright, Timothée Chalamet, Adrien Brody, Owen Wilson, ) i hołd złożony zawodowi dziennikarza, rozumianego jako osobę, której praca nie polega wyłącznie na siedzeniu za biurkiem i stukaniu w klawiaturę maszyny do pisania. Tak w przysłowiowych dwóch słowach można opisać ten film.
W pełni zrozumieć Andersonowski świat, odkryć jego intertekstualność i piękno nie tylko wizualne pomoże nam Kaja Klimek, prawdziwa specjalistka i wielka miłośniczka twórczości Wesa, tłumaczka i publicystka popkulturowa, dwukrotnie wyróżniona w konkursie dla młodych krytyków filmowych im. Krzysztofa Mętraka (2011+2012). Od 2016 roku prowadzi spotkania z reżyserami w ramach Uppsala International Short Film Festival. Prowadzi zajęcia poświęcone filmowi i popkulturze na Uniwersytecie Warszawskim i Uniwersytecie Gdańskim oraz warszawską Akademię Filmu Dokumentalnego przy Festiwalu Millennium Docs Against Gravity. Stale współpracuje z Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej i Filmoteką Szkolną, gdzie zajmuje się edukacją, w tym prowadzeniem warsztatów krytyki filmowej dla dzieci i młodzieży. Jako programistka filmowa i kuratorka współpracuje m.in z Filmoteką Narodową - Instytutem Audiowizualnym i Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy gdzie jest gospodynią Klubu Serialowego #wodcinkach. W Kinochłonie – po raz kolejny.
Czyż można sobie wymarzyć lepszy filmowy początek roku? – zapraszamy do kina na seans, a do domu kultury po bilety.
Do zobaczenia!
- - -
Cennik biletów:
Bilet na pokaz: 15 zł
Karnet na cztery pokazy: 50 zł (ważny przez pół roku)
Sprzedaż: Augustowskie Placówki Kultury, Rynek Zygmunta Augusta 9, lub na godzinę przed rozpoczęciem seansu w Kinie „Iskra”.
Czas trwania: 108 min.
Od lat: 16
Reżyseria: Wes Anderson
Po śmierci Arthura Howitzera Juniora, pochodzącego z Kansas, cenionego redaktora popularnego amerykańskiego magazynu „Kurier Francuski”, z siedzibą w Ennui-sur-Blasé we Francji, zespół redakcyjny zbiera się w celu napisania nekrologu. Wspomnienia o Howitzerze składają się na cztery opowieści: „Reporter na rowerze” opisujący podejrzane dzielnice miasta; „Konkretne arcydzieło” o niepoczytalnym malarzu, jego strażniczce i muzie oraz pazernych marszandach; „Poprawki do manifestu” dokumentujące miłość i śmierć na barykadach podczas buntu studenckiego; oraz „Prywatna jadalnia komisarza” - pełna napięcia historia o narkotykach, porwaniach i wyrafinowanej kuchni.
Kaja pochodzi z Tarnowskich Gór na Śląsku. Na Uniwersytecie Jagiellońskim przygotowuje pracę doktorską na temat roli didżeja we współczesnej kulturze. Tłumaczka i publicystka popkulturowa, dwukrotnie wyróżniona w konkursie dla młodych krytyków filmowych im. Krzysztofa Mętraka (2011+2012).
Jest wielbicielką filmów Wesa Andersona. Prowadziła prelekcje do jego filmów również młodszej publiczności. Od 2016 roku prowadzi spotkania z reżyserami w ramach Uppsala International Short Film Festival.
Lubi bluzy ortalionowe i bardzo dużo innych rzeczy... ale najbardziej dwóch Nicolasów: Cage’a i Windinga Refna.
Autor zdjęć w galerii: Michał Żabiliński, Foto Bajka
Realizacja strony: Rafał Rowiński